Thursday, May 19, 2011

Jodoh & Pertemuan ^^

Assalamualaikum dan maaf buat sahabat semua . Semalam Qaseh tak sempat nk create new post . Ada hal yg perlu d utamakan . Hee . Di sebabkan kurang cikit online semalam , Qaseh banyak luangkan masa bersama family saja ^^ Kerjanya , tengok tv :D

Sewaktu tengok citer Nora Elena , rasa kesian pada dia . Nora dah nak kahwin , tapi tiba-tiba putus tunang la pulak . Sampai mak dia masuk wad kes darah tinggi . Simpati betul . Mesti malu family dia , kan . But , nak wt cmne , dah bukan jodoh dia , siapa kita ingin menolaknya ?

Malam tu pulak dk tengok cte Di Hujung Mihrab . Si Lukman punya la syg kn Sofea , berubah sbb Sofea yg dh banyak sedarkan dia and sanggup peg smbg study semata-mata Sofea yg bg peraturan untuk kawen . Tp lastly , Sofea meninggal dunia akibat penyakit luekemia . Hurm .

Then , kita mesti akan dgr penonton cakap , "dah takde jodoh , nk buat cmne" . huhu

Orang kata ajal maut , jodoh pertemuan semua di tangan Allah . Qaseh setuju. Pada Qaseh jodoh setiap orang telah di tetapkan . Kita cuma perlu berdoa supaya jodoh kita itu adalah yang terbaik untuk kita dan berusaha untuk mencari di mana jodoh kita . Bila waktunya sampai , kahwin la kita .

Kalau dah memang jodoh kita dengan seseorang , walau datang cabaran banyak mana sekali pun , takkan dapat memisahkan kita dan dia . Kalau dah memang jodoh kita dengan dia , kita elak la macam mana pun , kita benci lah dia banyak mana pun , kita gaduh la dengan dia sampai bergegar bumi , kita takkan dapat lari dari ketentuan-Nya . Seperti cinta Nabi Adam a.s dan Siti Hawa . Terpisah punya la jauh , tp akhirnya bertemu jugak .

Begitu juga kalau kita tak ada jodoh dengan dia , kita janji sehidup semati pun tak ada guna . Kalau kita tak ada jodoh dengan dia , kita paksa macam mana sekali pun tak akan berjaya . Ambil contoh cerita Laila Majnun dan Romeo & Juliet . Tak ada jodoh antara mereka . Berusaha bagai nak rak , akhirnya sama-sama mati tanpa dapat hidup bersama.

Jodoh tak kenal beza umur . Jodoh tak kenal paras rupa . Jadi sahabat , tk perlulah kita risau bila jodoh kita akan tiba .  Dah sampai masa nnt , insyaALLAH , kita akn d pertemukan dgn insan yg selayaknya dgn kita .

Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)

Jodoh itu ketentuan Allah . Jodoh itu kerja Allah . Jodoh itu anugerah dari Allah . Siapa kita untuk menghalang dan mengkritik kerja Allah , Yang Maha Berkuasa dan Maha menentukan atas sesuatu yang dikehendaki-Nya .
Rasulullah SAW bersabda, “Jika seorang hamba menikah, maka telah sempurnalah setengah agamanya. Maka hendaklah dia bertakwa kepada Allah pada setengah yang lain.”


2 comments:

. NURILLAHEE . said...

Salam 'alaik ...

sy LOIKEEEE . ^^

Qaseh Nur Imani said...

waalaikumussalam .

me too <3 hee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...