Monday, May 16, 2011

Ujian dariNYA . Ahhh , nikmat !

Assalamualaikum dan selamat petang (ecececeyy ~ TERformal la pulak , kan) eheh ! ^^

Hurm , Qaseh tak tahu la nk kongsi apa dgn sahabat sume . Sbb Qaseh tahu , sahabat sume lebih banyak ilmu dr Qaseh . Qaseh hanya 'abduNYA yg jahil sgt bab-bab ilmu nihh . Hurm , rasa tak layak nk berkongsi . Tapi , bila terkenangkan nasihat dari sahabat2 seperjuangan , ilmu tak kan pernah cukup , sbb ilmu ALLAH terlalu luas . Jadi , sbg perkongsian buat sume sahabat , ingin Qaseh kupaskan cikit tentang ujian atau musibah yg seringkali kita alami . Apa yang ika mahu kongsikan ni adalah salah satu assignment group Qaseh kena buat pada semester 4 yg lepas . Kumpulan Qaseh pilih tajuk dari ayat 2 : Al-Ankabut .
Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan , “Kami telah beriman,” dan mereka tidak diuji? (Al-Ankabut : 2)

Semua manusia di muka bumi ini dalam apa peringkat sekalipun tidak terlepas daripada ujian Allah. Ujian itu berbagai-bagai pula bentuknya. Bahkan seribu satu macam ujian datang menimpa dan datang dengan tidak disangka-sangka. Ujian, mehnah dan tribulasi adalah lumrah di dalam Sekolah Kehidupan ini. Alangkah baiknya jika ketika kita diuji dalam keadaan kita mentaatiNya daripada diuji dalam keadaan kita menderhaka kepadaNya.

TUJUAN KITA DI UJI.
1. Rasa Kehambaan
2. Rasa Bertuhan
3. Memahami Maksud Takdir ALLAH S.W.T
4. Mendapat Hikmah Bila Di Uji

RAHSIA DISEBALIK AL-QURAN DAN UJIANNYA.
1. Kenapa Kita Diuji?
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” (Surah Al-Ankabut, ayat 2-3)

2. Kenapa Kita Tidak Dapat Apa Yang Di Idamkan?
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah Al-Baqarah, ayat 216)

3. Kenapa Ujian Seberat Ini?
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (Surah Al-Baqarah, ayat 286)

4. Tidak Mampu Menghadapinya?
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman.” (Surah Ali ‘Imran, ayat 139)

5. Bagaimana Harus Kita Menghadapinya?
“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).” (Surah Ali ‘Imran, ayat 200)

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk” (Surah Al-Baqarah, ayat 45)

6. Apa Yang Kita Dapat Dari Semua Ini?
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka…” (Surah At-Taubah, ayat 111)

7. Kepada Siapa Kita Harus Berharap?
“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” (Surah At-Taubah, ayat 129)

8. Bagaimana Jika Kita Berputus Asa?
“… dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” (Surah Yusuf, ayat 12)

Kesimpulannya , kenapa sesetengah orang cepat berputus asa apabila menerima sesuatu musibah? Sedangkan semua itu adalah ujian daripada Allah untuk menilai siapakah yang terbaik amalannya dalam kalangan manusia.  Kita sepatutnya bersyukur sekiranya ditimpa ujian kerana sebenarnya Allah sedang menilai kita untuk diberikan kita syurga, ganjaran yang tiada tandingan.

“…sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang ada di bumi sebagai perhiasan baginya, untuk Kami menguji mereka, siapakah di antaranya yang terbaik perbuatannya…” (Al-Kahfi : 7)

Subhanallah ... Sahabat , ujian itu sangat lazat sebenarnya. Sangat nikmat apabila kita benar-benar menghayatinya. Ada kata pujangga mengatakan bahawa, ALLAH mengasihi hambaNYA yang diuji. Sungguh, ALLAH Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Tabah dan sabarlah menempuhi kehidupan ini kerana kehidupan itu sendiri merupakan ujian buat kita. Seindah atau seburuk mana pun kehidupan dan dunia di mata kita, akhirat jualah tempat kembali. Jadi, anggaplah ujian sebagai jalan untuk kita menuju syurganya., insyaALLAH, amin.


6 comments:

azim_3110 said...

thanks 4 sharing..ilmu azim lagi sikit..
entry ika ni lebih jelas dan terbaik dari entry azim yg bru je post td..xtaw ape dah nak tulis, itu je la yg ditaip..hehe..
biar sedikit mana pn Ilmu kita, bila dikongsi walaupun bukan dari kita, insyallah ilmu itu akan kukuh dan bertambah..maka kongsilah walau ianya artikal dari orang lain..asalkan bermanfaat untuk semua..
biar sedikit yang kita tahu, bila dikongsi, insyaallah pasti ada yang menambahnya..
(^^,)

Atikah Musharuddin said...

sama2 Azim ^^

ni ringkas je ika wat . sebenarnya pnjg lg . yela , assignment , kn . hee~

yup , ilmu tu lau d kongsi , ia akn b'+ , insyaALLAH ^^

azim_3110 said...

ooo..bgos la share esemen yg bermanfaat..azim xmo share esemen azim sbb t kompem xramai yg bce..maklum la english..hahaha..entah ape yg dok merepek tah.. :p

♥♥♥ ana ♥♥♥ said...

time kasih kak ! (n_n)

Atikah Musharuddin said...

azim_3110 ; HEHE ni asgnmnt Tafsir Quran . Tk kn la nk wt lam English . Habis la salah kami tafsir nnt . hoho :D

♥♥♥ ana ♥♥♥ ; Sama2 dik ^^ Sekadar p'kongsian even akk th yg ana dh th bnda ni sbnr nya (:

azim_3110 said...

oooo...kawan azim ad gak amik tafsir Quran..tp kne dalam English..huhuhu..alaa, boleh je kot..ika kan pandai.. (^^,)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...