Saturday, May 21, 2011

siapa aku di sisi MU ?

Assalamualaikum dan selamat malam buat para blogwalking sekalian ^^ Terima kasih krn masih sudi menjengah d sini walau post d sini tdk seberapa . Maaf krn Qaseh masih dlm proses ingin belajar dan juga masih dlm proses memperbaiki diri , jd sama-sama la menegur andai ada kesilapan yg telah d lakukan secara sengaja atau pun tak :)

Pagi td , selepas selesai keluar bersama family , abah singgah d rumah jiran kami . Kat situ Qaseh banyak mendengar dr bercakap . Biasalah , "orang tua-tua cakap , jangan nak menyampuk" hee ~ mesti sahabat sering mendengar ungkapan 'emas' itu , bukan ?

Topik perbualan mereka langsung tk dapat mencuri perhatian Qaseh , hee . Tiba-tiba , abah berjaya mencuri perhatian Qaseh yg sedang galak melayan baby (anak jiran) dgn 'ceramah' beliau . Hehe abah suka bg ceramah :D
____________________________

Kalau orang-orang kenamaan nak jumpa kita , terus je beli serba baru . Baju baru , kasut baru , beg baru ,  and macam-macam laa . Supaya nampak bersih , sempurna serta kemas d hadapan mereka yg disanjung tinggi . Walhal , 'due' nya ade sebulan lagi . Haihhh , sempurna benar persiapan kita tuh , kan ^^

Tapi , bila laungan azan menyeru kita untuk menyembah kepada yg Maha Esa , "tkpe lahh , habes cerita ni sempat lg" , "nk chat dekat facebook kejapp" , "solat kt rumah la , nk shopping cikit lg" dan macam-macam la , kann ? And , time nk solat pulak , pakaian ala kadar saja . Bersih ke tidak , tk peduli , asal solat . Haihhh .

“Dan tidaklah Aku ciptakan jin dan Manusia melainkan untuk beribadah kepadaku”. (Adz Dzariyat : 56)

“Maka apakah kamu mengira, bahwa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja), dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?” (Al Mu’minuun : 115)

Siapa yg lebih berhak utk kita agungkan ? ALLAH atau orang-orang kenamaan itu ? Sedangkan mereka jua sama darjatnya di sisi ALLAH dengan kita . Hamba , da'ie dan khalifah . Tapi kenapa kita membeza-bezakan siapa yang lebih istimewa untuk d beri layanan ? Layakkah kita untuk berbuat demikian ?

"dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman" (Al-Baqarah : 8)

“Apakah manusia mengira, bahwa ia akan dibiarkan begitu saja (tanpa pertanggung jawaban)?” (Al Qiyamah : 36)

Sahabat sekalian , sedar atau tidak , kita adalah ciptaanNYA yg paling sombong . Kita sanggup menerima sesuatu yang paling berat untuk kita pikul tetapi ringan untuk kita abaikan , iaitu amanah .

"Sesungguhnya kami telah mengemukakan amanah kepada langit,bumi dan gunung-ganang. Semuanya enggan untuk memikul amanah itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya dan dipikulnya amanah itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia amat zalim dan amat jahil." (Al-Ahzab : ayat 72 )

Duhai sahabat , ayuhlah kita sama-sama muhasabah balik apa yang telah kita lakukan sebenarnya . Pada lisan , kita mengaku yg kita beriman , tetapi hakikatnya ? Pd lisan jua kita mengaku yang kita mampu untuk memikul amanah , tetapi hakikatnya ? Bukankah sesuatu yang susah untuk kita dapati itu patutnya lebih kita hargai ? Jika ciptaan manusia d dunia ini indah , ingatlah , ciptaanNYA lebih indah dari itu . Krn apa yg ada pd kita , semuanya adalah dr DIA yang Maha Kuasa .

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...