Friday, August 12, 2011

Pada Awalnya , Aku Tak Percaya Pada Diri .

Assalamualaikum, Salam Ramadhan serta Salam Sejahtera buat para blogger , blogwalking , and semua yg singgah ^^ Subhanallah , dah agak lama tidak menulis di sini . Sgt banyak amanah d luar yg harus d selesaikan . Sungguh , amanah itu sgt berat ! OKAY , pd entri kali ni , Qaseh ingin berkongsi sedikit ttg beberapa sesi soal jawab Qaseh bersama seorang adk muslimat d FB . Nak tahu ttg ape ? JOM baca !

Assalamualaikum..akak,maaf ganggu..sy nak tanye ni..
knape klau ade orng yg ingin berniqab or berpurdah,mesti akan ada orng yg 'berbunyi' di belakang...?
apa pendapat orng yg berniqab melalui perspektif perempuan?


waalaikumussalam .


hee . persoalan ni sering b'legar2 d fkrn akk sewaktu akk ingin melangkah ke alam 'niqabis' akk selalu fikir yg akk lemah utk hadapi semua tuhh . walhal , if kita tk pakai niqab pun , org tetap akan ada 'berbunyi' kt belakang kita . cuma kita je yg tk sedar .


bg akk , kalau adk rasa berniqab lbh baik , seta mulia pd pandangan ALLAH , teruskan je dgn niat tu . jgn peduli dgn mulut org . kalau nk pk kn sakit ht , sampai bila tk kn habis . manusia ni sombong . tk pernah puas dgn apa yg ada . dn tk mustahil , mulut2 yg berbunyi tu juga tk kn penah puas . biar la dia nk berbunyi skli pun , lmbt laun dia akan penat juga .


dan bila akk dh berniqab , alhamdulillah , sangkaan akk ttg takut ingin berniqab krn mulut org , meleset sama skli . rupanya keadaan lbh bertambah baik . org lebih menghormati kita . subhanallah , syukur sgt . jujur , kelebihan berniqab ni hny si pemakai niqab sj yg dpt rasa . asal niat tu , betul hny krnNYA ^^


slmt bermujahadah adk ku syg


wah...akak mmg seorng yg kuat lah..hehe.
tapi buat masa ni,sy masih takut jika sy tak boleh istiqamah dgn niqab ni.. lagipun,sy baru je berjinak2 untuk tahu tntng niqab ni dgn lebih dalam lagi.sy takut sy tak mampu.huhu~~~ dan sy ingin bersihkan yg dalam dlu yakni hati sebelum sy melangkah ke alam niqab ni. tapi akak...bleh sy tahu tak?apa faktor akak pkai niqab ye? ^^


adik , niqab ni sunat je . macam akk , akk hny pakai niqab bila jauh dr family . krn bg akk , sdkt sebyk , niqab ni blh m'jaga maruah kita .


hurm , lau ttg nk bersihkan ht tuh , akk rsa elok if adk lakukan seiringan dgn berniqab . sbb , cuba adk fkr dr segi logik , lau adk tk sempat utk b'niqab krn ht blm betul2 bersih , cne ? adk , ajal dan maut ni d tangan DIA . hidayah juga milik DIA . DIA dh tunjuk jalan pd adk . cuma adk je yg nk ikut atau tk . Imam Hasan Al-Basri pun ada mengatakan ,


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu. Bukan juga yg paling soleh dlm kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah org yg memberi peringatan"


tp ingat , pakai niqab ni bukan krn trend semata2 . tp krnNYA . sprt mna yg tlh akk jelas kn pd msj yg lalu .


ohh ya ! ttg apa faktor akk pakai niqab ya ? huhu xtly agk sukar utk m'jwb soalan ni sbb semua org blh bkata , tp kt ht ? wallahua'lam bg akk , akk bniqab krn ingn mhidupkan sunnah isteri Rasulullah S.A.W . kalau org lelaki ikut cara pemakaian Rasulullah S.A.W dh dpt pahala dh , tp kita ni ? sbg muslimat nk ikut sapa kalau bukan isteri baginda . jd , hidupkanlah kembali sunnah isteri baginda yg semakin hari semakin d lupakan serta d pndg serong . biarlah kita ganjil d antara mereka , krn ade 1 hadith mengatakan ,


“Dan Allah memiliki sembilan puluh sembilan nama , seratus kurang satu , barangsiapa menghitungnya (menghafal dan mentafakurinya) akan masuk syurga . DIA itu Witir (ganjil) dan menyukai yang ganjil ” (HR. Bukhari & Muslim)


jd , banggalah utk menjadi yg ganjil and , antra faktor len akk pakai niqab adlh , akk sgt takut bila anugerah yg telah ALLAH kurniakan pd akk , akk slh gunakan . akk takut nnt , para ajnabi lalai dgn nikmat yg telah d berikan pd akk ni . akk juga takut jika rsa riak tu timbul dlm ht akk . sbb tu akk tk suka d puji . akk sgt2 takut jika sifat riak ni menarik akk masuk ke neraka . Na'uzubillahimin dzalik~


akk juga tk suka para ajnabi pndg akk . entah la , terasa cam benda tayangan je . walhal , kecantikan yg kita ada ni adalah milik suami kita yg mutlak . biarlah akk tk pakai sentiasa pn niqab , asal akk menjaga diri akk hny utk suami akk yg selayaknya .


2 comments:

azim_3110 said...

sumbernya disini...
tahniah.. ^^

nisaalhumaira said...

salam..akak bole x kite nak emeil akk..kite nk tnye bnde psal niqob ni sblm kite btol2 nk pkai..ni emeil kite..teddy_chubby95

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...