Sunday, June 5, 2011

Niqab dan Solat .

Assalamualaikum dan alhamdulillah krn Qaseh masih berkesempatan untuk menulis entri yg baru kt sini . Post kali ni tentang niqab dan solat .

Apa itu niqab ? Di dalam Bahasa Arab , purdah disebut sebagai niqab . Menurut Kamus Besar Arab-Melayu Dewan , purdah bermaksud kain penutup muka perempuan . Secara lazimnya , kain tersebut digunakan menutup sebahagian besar kawasan muka sesesorang perempuan itu melainkan matanya sahaja .

Jadi , apa kena mengena niqab dan solat ? JOM , kita ikuti persoalan dari Qaseh dan jawapan dari seorang ustaz tentang masalah ini . [copy and paste dari msj fb Atikah Humaira]

Soalan
assalamualaikum , ust .


maaf , ana ggu ust . tp ana dh tk th nk b'tnya kn hal ni kpd sape . sewajarnya ana tny kpd shbt muslimat . tp itu la , ana pernah b'tny pd mereka and ana sgt m'harapkan respons dr mereka , tp mereka tk pedulikan soalan ana . ade yg respons soalan ana , tp dia juga masih baru dlm dunia niqab . dn kami sama-sama msh m'cari2 jwpn yg sbnr .


begini ust , ana nk tny , boleh ke kita pakai niqab pd waktu solat ? sbb ana ade nmpk sahabiah yg pakai niqab sewaktu solat d surau and ade yg bukak . jd , ana rasa mcm ragu la . ape yg patut ana buat ? ana tk tahu nk ikut yg mana satu .


dan , ana juga byk melibatkan diri dlm program Persatuan Pelajar Islam Selangor (PEPIAS) . kami bese solat d dewan tbuka (jika peg kem) itu mkna nya kami akn b'campur tnp ade kain p'halang antra muslimin dan muslimat . bg yg berniqab , boleh tk mereka buka niqab wktu tu ? atau kena terus pakai ? shbt ade shbt yg sefikrah dgn ana ckp , bila dah pakai niqab , wajah kita adlh aurat . dn tk boleh nk bukak dh dpn muslimin .


tp , ana jugak ade tbaca kt blog2 . mereka ckp , bila kita nk menyembah ALLAH , tk blh ade hijab antra kita dgn DIA . lgpn , niqab adlh sunat , jd tk mgpa utk m'bukanya sewktu solat (tkde pula dia cakap jika solat b'campur dgn muslimin)


jd , cmne ye ust ? harap sgt ust dpt merungkai sgla persoalan yg sntiasa ade d fikiran ana . ana sgt jahil dlm ilmu agama . sgla yg baik itu dtg dr ALLAH , dn yg buruk tu dr dri sy sndr . wallahua'alam .

Jawapan
wkslm, maaf ustz lmbt reply..sebab ustz balik pahang..ada program ckit...baik..niqab ni ada sunat kerana..aurat bagi wanita adalah semua tubuh badannya kecuali muka dan tangan..jadi klu nk tutup x di halang..kerana sunat..yg wajib kene tutup..tentang niqab ni nk buka bila nk pakai bila kene tengok asal hukum dia..hukum sunat kan..jadi hukum sunat ni lebih fleksibel..


perlu kah dibuka ketika solat??..kena tahu dulu hukum asal jugak.., sebab tu andai klu masjid atau surau tersebut tiada tirai atau hijab yang memisahkan jemaah laki dan wanita maka perlu saf depan wanita tersebut di penuhi oleh saf perempuan yang berumur kerana andai kata yang muda berada di hadapan akan menimbulkan fitnah lelaki terlihat wanita muda tersebut..ini maslahah bagi wanita muda tersebut...jadi terpulang sama ada nk buka atau x ketika solat..tetapi lebih afdal kite buka kerna ia merupakan satu ibadah pengabdian..nk tutup pun xsalah sebab asal hukum pakai niqab sunat


depan laki nk buka ke x??...kite tengok hukum asal jugak..hukum asal lelaki yang bukan muhrim melihat perempuan yang bukan muhrim tanpa syarak seperti merisik, perubatan dan hal2 kecemasan adalah makruh malah ada ulama yang kata haram..pakai niqab ni sunnah..jadi andai klu depan muslimin nk buka niqab tengok keadaan, contoh..majlis jamuan tahunan, kan kadang2 kedudukan meja bersilang2..jadi klu wanita pakai niqab nk makan, terpulang pada keselesaan wanita tersbut, sama ada buka lebih senang atau pakai niqab lebih senang..tapi untuk tutp pintu fitnah diri jgn buka, andai makan nk pki niqab pun susah nk mkn mcm org yang baru belajar pakai niqab maka boleh buka, tapi mintak shbt lain lindung kedudukan mukanya agar x dilihat...


kalau waktu belajar ni kelas..contoh seorang guru nk kenal anak murid dia atas dasar nk kenal pelajar dia..maka di bolehkan buka..tapi dengan syarat guru tersebut tidak mengambil kesempatan untuk melihat berulang kali atas dasar nafsu..kalau melibat kan meting, present atau sebagainya yg melihatkan menzahirkan diri di depan org ramai..maka klu nekad nk pakai, pakai jgn dibuka takut timbul fitnah dan buka pintu fitnah..
maka hukum pakai niqab sunat dan boleh dibuka dan ditutup dilihat keadaannya..kerana hukum sunat tengok keadaannya..dan sebab niqab melibatkan mruah dri maka ikut keadaan dan pendirian si pemakai..wallahua'lam..

Soalan
mksd nya d sni ust , wktu solat b'campur tnp ade tirai , blh kalau nk buka niqab and blh juga kalau tk buka , cmtu ye ?

Jawapan
afdal di buka, tapi duduk barisan belakang untuk mengelak mata2 lelaki yg ambil kesempatan sebab tu diharuskan wanita berumur duduk di barisan hadapan


OKAY , semoga sahabat semua dapatlah sedikit input yg berguna hari ini . Sebarang perkongsian atau teguran , sahabat bolehlah post komen ye . Segala yg baik itu dtg nya dr ALLAH dn yg buruk adalah kelemahan diri sy sndr . Wallahua'alam .

4 comments:

nisaalhumaira said...

akak nak tnye mcm mne plak kalo cth kite balik kampung.then ade sedare sume bole k bkak?k nk pkai spnjg mse sbb kt kmpung kan.lagi2 tyme raye..mcm mne ye?

Qaseh Nur Imani said...

adik . kita berbalik pd hukum asal . skrg kita ikut mazhab apa ? dan hukum nya sunat . jd , jika benda sunat , nk buat boleh , tk buat pn tkpe . tk dapat dosa , tp dpt pahala jika melakukan . tp , tengok juga pd si pemakai tu , jika dia terlalu ekstrimis dgn niqab dia , mesti dia meletakkan hukumnya sbg wajib . jd , dia b'gantung pd pemakai la . walau apa pun , ia adlh sunat ^^

p/s : maaf jika akk silap . boleh perbetulkan .

moma etty said...

Salam, saya nak tanya, saya belum kahwin dan dalam perancangan nak kahwin. So nanti masa keluarga lelaki dtg merisik, bolehkah bapa mertua tu melihat wajah saya? Adik beradik lelaki bakal suami bolehkah melihat wajah saya? Saya terfikir juga takkan bapa mertua dan adik adik suami xbole kenal wajah saya sampai bila2.. Harap ustaz dpt bantu. Terima kasih

moma etty said...

Salam, saya nak tanya, saya belum kahwin dan dalam perancangan nak kahwin. So nanti masa keluarga lelaki dtg merisik, bolehkah bapa mertua tu melihat wajah saya? Adik beradik lelaki bakal suami bolehkah melihat wajah saya? Saya terfikir juga takkan bapa mertua dan adik adik suami xbole kenal wajah saya sampai bila2.. Harap ustaz dpt bantu. Terima kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...